Hoe visueel communiceren we?

Visueel communiceren

 

Als u ooit hebt gewerkt met een team van ontwerpers, weet u dat visuele communicatie de sleutel is tot een succesvolle ontwerpsamenwerking. Ontwerpers kunnen ideeën snel en duidelijk presenteren met visuele beelden. Het effectief communiceren van ontwerpen hangt af van hoe goed uw team de ontwerpprincipes en -processen begrijpt. Een gebrek aan visuele kennis kan leiden tot verwarring over de toepassing van deze principes in verschillende contexten. Zelfs als je de technische knowhow hebt om design patterns te implementeren, kan een slecht begrip van de grondbeginselen leiden tot een inconsistente implementatie en een gehaast gevoel in je werk. Om deze valkuilen te vermijden, zijn hier 5 dingen die elke ontwerper als leider of teamgenoot zou moeten weten over visuele communicatie:

Wat is visuele communicatie?

Visueel communiceren is het middel waarmee informatie wordt omgezet in visuele vorm, zoals afbeeldingen, diagrammen, visuele modellen, evenementen en video's. Anders gezegd, visuele communicatie is het communiceren van informatie met visuele middelen.

Visuele communicatie is een belangrijk aspect van marketing, reclame, public relations, onderwijs en interactie tussen mens en computer. Deze vorm van communicatie bestaat al duizenden jaren, met als vroegste voorbeelden grotschilderingen.

Hoe communiceert design?

Ontwerpers creëren visuele voorstellingen van ideeën om te communiceren met klanten, belanghebbenden en andere teamleden. Ontwerpers gebruiken een breed scala aan media om deze communicatie te vergemakkelijken, waaronder tekeningen, ontwerpen, visuele modellen en video's. Visuele communicatie werkt het best wanneer ontwerpers hun publiek en de context van hun ontwerpen begrijpen. Om effectief te communiceren moeten ontwerpers hun ideeën begrijpen en de interesses, behoeften en verwachtingen van hun publiek onderzoeken. Visuele communicatie vereist ook dat ontwerpers kritisch nadenken over de informatie die zij communiceren. Ontwerpers moeten overwegen hoe hun ontwerpen passen in de context van de organisatie, de industrie en het doelpubliek.

De rol van goede communicatie in ontwerp workflows

Visuele communicatie mag nooit worden gebruikt als excuus om het communicatieproces helemaal over te slaan. Hoewel beelden een waardevol hulpmiddel zijn, zijn ze geen doel op zich. Je kunt niet zomaar beelden toevoegen aan een bestaand ontwerpproces en verwachten dat ze communiceren. Ontwerpers moeten ook op andere manieren goed kunnen communiceren. Een ontwerper moet tijdens het ontwerpproces in gesprek gaan met belanghebbenden om hun behoeften, belangen en verwachtingen te begrijpen. Dit omvat alles van eisen tot gewenste resultaten. Ontwerpers moeten zich ook bewust zijn van de context van hun ontwerpen. De context omvat de algemene doelen, missie en doelstellingen van een organisatie, de bedrijfstak en het doelpubliek.

Conclusie

Visuele communicatie is het overbrengen van informatie met visuele middelen. Dit omvat het ontwerpen van visuele representaties van ideeën en het communiceren van de resultaten van ontwerpwerk. Visuele communicatie vereist dat ontwerpers kritisch nadenken over de informatie die zij communiceren, inclusief hoe zij passen in de context van de organisatie, de industrie en de doelgroep. Ontwerpers moeten zich ook bewust zijn van de context van hun ontwerpen en de algemene cultuur van hun organisaties. Communicatiefouten komen vaak voor wanneer ontwerpers niet weten hoe ze effectief moeten communiceren. De opleiding van een ontwerper zou het leren van de grondbeginselen van visuele communicatie moeten omvatten.